Iets voor jou?
Ben je geboeid door menselijk gedrag, maatschappelijke uitdagingen en ethische vraagstukken? In de studierichting (Maatschappij- &) Welzijnswetenschappen bestudeer je theoretische leerinhouden die je helpen om de mens en de samenleving beter te begrijpen.
Deze domeingebonden doorstroomrichting bereidt je gericht voor op het hoger onderwijs, vooral op opleidingen waarin sociale en welzijnsgerichte thema’s centraal staan.
Je maakt kennis met verschillende invalshoeken vanuit de menswetenschappen:
Gedragswetenschappen
Je onderzoekt het gedrag van mensen als individu en in groep. Onderwerpen zoals ontwikkeling, persoonlijkheid, communicatie en groepsdynamiek komen aan bod. Je leert begrijpen waarom mensen zich gedragen zoals ze doen in uiteenlopende sociale contexten.
Cultuurwetenschappen
Je verkent sociale, culturele en maatschappelijke vraagstukken. Je leert kritisch nadenken over maatschappelijke structuren en evoluties.
Filosofie
Je verdiept je in ethische en existentiële vragen. Wat is rechtvaardig? Wat betekent verantwoordelijkheid? Hoe maken we morele keuzes? Je leert kritisch redeneren, reflecteren en werken met filosofische begrippen en denkkaders.
Sociaal recht
Je maakt kennis met de basisprincipes van recht en regelgeving in onze samenleving. Thema’s zoals rechten en plichten van burgers, sociale ongelijkheid en rechtvaardigheid worden behandeld, als voorbereiding op verdere verdieping in de derde graad.
Deze studierichting vormt de ideale voorbereiding op Welzijnswetenschappen in de derde graad, waar je deze inzichten verder uitdiept en toepast in een bredere socio-maatschappelijke context.
Jouw profiel
Een leerling die kiest voor de domeingebonden doorstroomrichting (Maatschappij- &) Welzijnswetenschappen:
- is nieuwsgierig naar mens en samenleving, vroeger en nu;
- toont interesse in eigen gedrag en dat van anderen;
- wil zijn/haar communicatieve vaardigheden versterken;
- staat open voor maatschappelijk engagement;
- denkt graag na over levensvragen en ethische thema’s;
- bekijkt informatie en maatschappelijke verschijnselen kritisch;
- volgt de actualiteit met interesse.

Lessentabel derde jaar
Burgerschap | 1 | ||||
Cultuur | 1 | ||||
Engels | 3 | ||||
Frans | 3 | ||||
Geschiedenis | 1 | ||||
Godsdienst / zedenleer | 2 | ||||
Lichamelijke opvoeding | 2 | ||||
Natuurwetenschappen | 2 | ||||
Nederlands | 4 | ||||
Toegepaste informatica | 1 | ||||
Wiskunde | 3 |
Cultuurwetenschappen | 1 | ||||
Gedragswetenschappen | 3 | ||||
Filosofie | 2 | ||||
Sociaal recht | 1 |
Dat kies je zelf! | 2 | ||||
We kunnen deze uren ook aanwenden binnen onze flexwerking en inzetten op remediëring voor de vakken die jou wat meer moeite kosten. |
Voor de twee uur Keuzevak bieden we jou een hele waaier aan vakken aan. Meer daarover vind je hier.
Lessentabel vierde jaar
Aardrijkskunde | 2 | ||||
Engels | 3 | ||||
Frans | 3 | ||||
Geschiedenis | 2 | ||||
Godsdienst / zedenleer | 2 | ||||
Lichamelijke opvoeding | 2 | ||||
Natuurwetenschappen | 2 | ||||
Nederlands | 4 | ||||
Wiskunde | 2 |
Cultuurwetenschappen | 2 | ||||
Gedragswetenschappen | 4 | ||||
Filosofie / Sociaal recht | 2 |
gericht op remediëring, op uitdiepend werken en / of op verbredend werken | 1 |
op basis van jouw interesses of van jouw vooruitzichten naar de derde graad toe | 1 |
Vervolgopleidingen in het hoger onderwijs
Universitaire opleidingen (academische bachelor / master)
- Sociale gezondheidswetenschappen;
- Psychologie en Pedagogische wetenschappen.
Hogeschoolopleidingen (professionele bachelor)
- Gezondheidszorg, Onderwijs, Sociaal-agogisch werk;
- Gecombineerde studiegebieden (Pedagogie van het jonge kind, Sport en bewegen).